Mijn CAP's :

 

Hieronder mijn CZP-2 met alle uitwerkingen van de vragen:

1. Vertel over alle 4 de CAP's die je dit jaar hebt ondernomen; waar ben je heen geweest? Wat vond je er leuk / interessant aan? Wat vond je er minder leuk / interessant aan? Wat heb je er van geleerd? Doe dit in chronische volgorde

De 4 CAP's die ik heb ondernomen zijn de bezoeken aan het Rijksmuseum, de voorstelling 'One flew over the cuckoo's nest', de film 'Vals' en Paaspop.  

De eerste CAP die ik ondernomen heb is het bezoek aan het Rijksmuseum. Dit was namelijk op 11-10-2018.                                         Ik vond het bezoek aan het Rijksmuseum niet heel leuk, omdat ik er al meerdere keren ben geweest. Dit keer was het wel een ander soort bezoek doordat we gebruik maakten van Snapguide. Dit hield in dat een BN'er je via je telefoon een rondleiding gaf door het museum. Dit maakte het bezoek leuker voor jongeren en kon je je eigen tempo bepalen. Hierdoor vond ik het bezoek wel leuker, maar aan de andere kant loop je nu snel door het museum opzoek naar de kunstwerken waarnaar de BN'er je leidt. Je kijkt daardoor totaal niet om je heen naar de rest van de kunstwerken. Na het bezoek aan het Rijksmuseum hadden we een stadstoer door Amsterdam. Ook was dit m.b.v. je telefoon. Via een app kreeg je locaties die je moest bezoeken. Ik vond dit leuker dan een standaard stadstoer omdat je ook hier je eigen tempo kon bepalen en je meer vrijheid had. 

De tweede CAP die ik heb ondernomen is het bezoek aan de theatervoorstelling 'One flew over the cuckoo's nest'. Ik was nog nooit eerder naar een voorstelling geweest dus wist niet zo goed wat ik kon verwachten. Ik vond de voorstelling niet super leuk, maar dat komt denk ik vooral omdat het meer voor volwassenen was. Ik heb er niet specifiek iets van geleerd, maar vond het een goede CAP omdat dit ervoor zorgt dat iedereen een keer een voorstelling bezoekt.

De derde CAP die heb ondernomen was het bezoek aan de film 'Vals' op 24-01-2019. Ik vond dit leuk, omdat ik het leuk vind om met vriendinnen naar de bioscoop te gaan. Ik heb van de film zelf niks geleerd, maar door de opdracht ben ik wel meer te weten gekomen over de verschillende perspectieven van waaruit films worden gefilmd. Ik vond dit een leuke CAP, maar niet heel effectief voor het vak CKV.

De vierde CAP die ik heb ondernomen is het bezoek aan Paaspop. Ik vond dit super leuk en zou dit zonder CKV ook hebben bezocht. Ik vind festivals namelijk heel leuk en gezellig! Ik heb niks wat minder leuk was aan deze CAP. 

2. Wat was jouw favoriete CAP? Wat was je minst favoriete CAP? Waarom?

Mijn favoriete CAP was sowieso het bezoek aan Paaspop. Ik vond dit een super leuke ervaring en ga komende jaren sowieso weer, maar ik had daarentegen niet het idee dat ik met CKV bezig was. Ik zou namelijk zonder het vak CKV hier ook naartoe zijn gegaan en heb er ook niet echt wat van geleerd. Mijn minst favoriete CAP was het bezoek aan het Rijksmuseum en de stadstoer. Dit komt omdat ik niet zoveel van musea houdt en ik daarnaast al meerdere keren in het Rijksmuseum was geweest. De stadstoer vond ik niet heel goed geregeld, maar was desondanks wel gezellig! 

3. Vertel over alle 4 de Praktische opdrachten wat je gedaan hebt, wat je er wel en niet leuk aan vond en waarom. Ook vertel je wat je er van geleerd hebt.

De 4 PO's die ik heb gedaan zijn, de presentatie feit of fictie?, de dansworkshop, de muziekworkshop en de filmtrailer. 

Bij de presentatie 'feit of fictie?' kregen we de opdracht om in groepjes twee kunstwerken uit het Rijksmuseum te kiezen en daarover een presentatie te maken. De rest moest dan raden of het feit of fictie was. Ik vond dit niet zo leuk, omdat ik niet zo geïnteresseerd was in de kunstwerken uit het Rijksmuseum en elke presentatie ongeveer hetzelfde was. Ik ben door de presentaties meer bekend geworden met de kunstwerken uit het Rijksmuseum.

De dansworkshop vond ik daarentegen wel erg leuk. We kregen een dansworkshop van een dansleraar en voerde die dans uit via een flashmob. Ik vind dansen leuk, dus dat maakten de dansworkshop erg leuk. De flashmob vond ik een leuk idee, maar was wel een beetje beschamend omdat je het voor de hele aula moest doen. Het enige wat ik er van heb geleerd is de dans, maar alsnog was het een geslaagde PO.

Voor de muziekworkshop hadden we de keuze uit verschillende opties. Ik heb gekozen voor de rapworkshop, omdat ik rapmuziek leuk vind en hier dus het meest benieuwd naar was. Ik vond de rapworkshop van Pjotr leuk, maar niet heel nuttig. Ik heb namelijk niet het gevoel dat ik er iets van heb geleerd. 

Voor de PO filmtrailer moesten we in groepjes een trailer maken voor een zelfbedachte film. Ik vind de opdracht heel leuk, omdat je daar je eigen creativiteit in kwijt kan en dat vind ik erg leuk. We hadden een fanatiek groepje wat het dus een stuk leuker maakt. Ik heb niet veel geleerd van de filmtrailer en vond het wel veel tijd kosten. Maar desondanks was het een leuke PO.

4.Wat was volgens jou de beste opdracht van CKV dit jaar (dus van alles wat we in en buiten de klas gedaan hebben) Waarom?
Ik vind de opdracht theather/dans het beste, omdat dit denk ik de enige opdracht was waarin ik iets nieuws deed. Ik had namelijk al meerdere een film of festival bezocht, en ook was dansen of rappen niet echt iets nieuws. Daarentegen was theater dat voor mij wel. Ik had nog nooit eerder een voorstelling bezocht en denk dat dit zonder deze opdracht ook nog niet was gebeurd. Daarom vond ik deze opdracht het nuttigst en dus het beste.
5.Wat was volgens jou de minst leuke opdracht in het programma en zou volgens jou geschrapt moeten worden volgend jaar?
Ik vond het bezoek aan het Rijksmuseum het minst leuk, omdat ik dat niet zo interessant vond en er al meerdere keren was geweest. Maar ik zou deze niet schrappen, omdat het wel veel met CKV te maken had en er ook mensen waren die het nog nooit hadden bezocht in tegenstelling tot een film. Ik zou daarom als eerste de film schrappen, omdat ik denk dat iedereen vaak/ooit een film heeft bezocht. 
6.Heb je iets gemist in het programma? Is er een onderdeel waar we meer aandacht aan hadden moeten besteden? Leg je antwoord uit.
Ik heb niet echt iets gemist in het programma. Ik denk juist dat er heel veel onderdelen van kunst aan bod komen in dit programma. Het enige onderdeel wat eigenlijk niet aan bod komt is het zelf maken van kunst. Ik miste dat niet in het programma maar het is wel een leerzaam onderdeel.
7.Heb je dit jaar nog andere dingen gezien / gedaan / gemaakt / ervaren die met CKV te maken hebben? (bijv. amateurtoneel bezocht, bioscoop bezoek, zelf iets gemaakt) .

Ik ben best vaak bezig met dingen die te maken hebben met CKV. Ik luister namelijk ongeveer altijd muziek in mijn vrije tijd en dat is ook kunst. Daarnaast heb ik meerdere keren een film en festivals bezocht dit jaar. Daarnaast ben ik op vakanties ook veel vormen van kunst tegengekomen. 

8.Bedenk twee stellingen die te maken hebben met het vak CKV (of kunst/cultuur). Deze stellingen moet je kunnen verdedigen in je eindgesprek.

1. Het is goed dat CKV een verplicht vak is op school.

2. Bij de restauratie van de Notre-Dame moet nieuwe architectuur een onderdeel zijn.

 

 

 

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb